Rady dla rodziców

Drodzy Rodzice!

Przesyłam kilka propozycji w jaki sposób wesprzeć dzieci w organizacji czasu pracy w przypadku nauki zdalnej i zawieszenia zajęć w szkole. Pamiętajmy, że nasze wsparcie, zrozumienie, pozytywne nastawienie, otwartość na trudności dziecka… wpływa na nie! Albo je zachęcimy, albo odbierzemy chęci. Zwróćmy uwagę na pobudzenie motywacji wewnętrznej, czyli aby dziecko jak najwięcej dokonało samo (na miarę możliwości), a my to podkreślajmy, chwalmy jego dokonania („wspaniale”, „jestem z Ciebie dumny”, „ale musiało Ciebie to dużo kosztować”, „świetnie to zrobiłeś”, itp.).

Propozycje:

  1. Zachęć dziecko, by zrobiło swój własny plan dnia, uwzględniający czas nauki, rozrywki, a także obowiązków (na miarę możliwości dziecka) w ciągu dnia. Jeśli dziecko nie jest w stanie wykonać planu samo – zrób go razem z Nim.
  2. Omów plan wspólnie z dzieckiem, nie krytykuj, a zachęć do rozmowy, negocjacji tak, by ustalić optymalny przebieg dnia. Można również ustalić nagrody za owocną pracę/ współpracę i pozytywne komunikowanie się.
  3. Zwróć uwagę, na odpowiednią ilość snu dziecka, czasu na posiłki, higienę osobistą, przerwy – wypoczynek oraz ilość czasu spędzonego w świecie wirtualnym. Przypominamy, że najlepiej organizm funkcjonuje wtedy, kiedy przeplata się wysiłek z wypoczynkiem biernym i aktywnym. Korzystanie ze sprzętów elektronicznych jest rozrywką, ale umysł, system nerwowy dziecka wówczas nie wypoczywa!
  4. Pomóż dziecku zaplanować czas w taki sposób, aby nauka i rozrywka, która obecnie opiera się głównie na korzystaniu z Internetu, nie przeciążała jego umysłu. Nadmiar elektroniki wpływa niekorzystnie na koncentrację uwagi i emocje dziecka.
  5. Zapewnienie na miarę możliwości przewidywalności i planu dnia, zapewnia dzieciom poczucie bezpieczeństwa i stabilizacji na miarę obecnej sytuacji,
  6. Nie poddawaj się, nie stosuj restrykcji/kar w związku z tym, że dzieci mogą być zagubione, zbuntowane, zniechęcone. To nowa sytuacja, wszyscy potrzebujemy czasu, by się odnaleźć, tym bardziej dzieci! Dużo rozmawiajcie, tłumacz dziecku, na miarę jego możliwości, z czego wynika obecna sytuacja.
  7. Zachęcaj, motywuj dziecko dobrym słowem, zrozumieniem (np. „rozumiem, że nie jest łatwo…”, „widzę jak się starasz…”, „odpocznij, za chwilę spróbujemy jeszcze raz…”, „może porozmawiamy za chwilę, jak oboje ochłoniemy…”).
  8. Jeśli sam czujesz się zmęczony, niecierpliwy, zniechęcony, zróbcie wspólną przerwę. Powiedz np. „Chyba oboje jesteśmy zmęczeni/ zdenerwowani, zróbmy chwilę przerwy, za moment spróbujemy jeszcze raz…”). Jeśli masz „zmiennika”, niech inna osoba wesprze Ciebie w pracy z dzieckiem.
  9. Staraj się nie wyręczać dziecka w nauce/pracy. Jeśli potrzebuje Twojej pomocy, niech wyraźnie to sygnalizuje. Pomóż zorganizować przestrzeń, biurko/ stół do pracy, ustawienie komputera, czy innego urządzenia elektronicznego. Zachęcaj, by zrobiło zadania tak,jak potrafi, a potem wspólne zastanowicie się, czy trzeba coś poprawić. Powtarzaj dziecku, że ma prawo nie wiedzieć nie rozumieć – w końcu jest uczniem i dopiero się uczy! Wątpliwości/ pytania zgłaszaj nauczycielom, zgodnie z ustaleniami.
  10. Zabezpiecz sprzęty multimedialne przed niebezpiecznymi/ niewłaściwymi treściami dla dzieci, a także przed wirusami. Przy takiej eksploatacji sprzętu, mogą się pojawić różne zagrożenia.
  11. Uwrażliwiaj dziecko na bezpieczne korzystanie ze sprzętu, ze szczególnym uwzględnieniem ochrony danych osobowych, haseł dostępu itp.
  12. Jeśli masz możliwość, zapewnij dziecku wspólny spacer na świeżym powietrzu, w miejsca gdzie nie spotkacie większych skupisk ludzi.
  13. Ruch, szczególnie na świeżym powietrzu, sport, jak dotychczas (np. rower, rolki, deskorolka itp.) jest jeszcze bardziej wskazany, jednak nie jako spotkanie towarzyskie w grupie. Należy bezwzględnie zastosować się do zaleceń obowiązujących w kraju w związku z kwarantanną.
  14. Jeśli nie możesz zapewnić dziecku wspólnego spaceru, czy ruchu na świeżym powietrzu, zaproponuj np. poranną gimnastykę w domu, bądź skorzystaj ze wskazówek nauczycieli wf-u.
  15. Zwróć uwagę na zdrowe odżywianie! To nie jest banalna sprawa! Zmniejszenie aktywności fizycznej i przestrzeni po których się porusza dziecko, zmienia funkcjonowanie procesów fizjologicznych. Aby zapewnić zdrowie – obecnie jeszcze bardziej istotne jest racjonalne odżywianie: warzywa, owoce, woda, soki, pieczywo wieloziarniste, itp.
  16. Ogranicz do minimum: słodycze, słodkie napoje, najbardziej gazowane, chipsy, Fast foody i inne tego typu produkty.
  17. Polecamy, na miarę możliwości wspólne czytanie książek, filmy familijne, gry planszowe, wspólne eksperymenty kulinarne (najlepiej zdrowe!) szczególnie w weekendy, kiedy częściej i więcej jesteśmy w gronie rodzinnym.

 

UWAGA: Jeśli dziecku nie uda się postępować zgodnie z planem, nie stosuj kar, a raczej pokaż naturalne konsekwencje. Np. mniej czasu na rozrywkę, kumulacja następnego dnia. Zachęć, motywuj i pomóż w dzieleniu pracy na etapy. Kiedy sam poczujesz zniechęcenie odrocz pracę z dzieckiem na późniejszy czas. Potem wróć do sprawy z nowym spojrzeniem.

 

 

Opracowanie: Joanna Miłkowska.

Komentarze